Tuesday, June 21, 2011

Majikan Harus menjaga kebajikan pekerja Asing mereka

Zainudin Mohidin- Pegawai penaja IUF/MSC

Majikan-majikan yang mengambil pekerja rakyat negara asing seharusnya menjaga kepentingan pekerjanya dan mengelak daripada berlaku sebarang penginayaan terhadap pekerja tersebut.
Dalam masa sama , jika terdapat kesatuan sekerja di syarikat tersebut, majikan wajar membenarkan pekerja asing tersebut menjadi ahli kepada kesatuan yang ada asalkan kesatuan itu SAH pendaftaran disisi undang-undang negara.

Ini kerana, pekerja asing mendapat perlindungan daripada sebarang bentuk diskriminasi yang boleh menggugat rasa tidak puashati pekerja tersebut.
Dalam masa sama pekerja asing ini ada tempat yang sewajanrnya untuk mereka mengadu sebarang masaalah untuk dipertimbangkan oleh kesatuan untuk dibincangkan bersama pihak majikan.
Keadaan ini akan mengelak kepada suasana tidak puashati pekerja asing dan seterusnya membendung pekerja asing dari lari meninggalkan syarikat tanpa arah tuju yang pasti.
Jika pekerja asing ini lari, ini bukan sahaja akan mendatangkan masaalah kepada pekerja warga asing itu sendiri, malah ia akan mengundang masalah negara juga. Pekerja ini akan menjadi warga asing yg tidak mempunyai dokumen diri lagi dan stausnya akan menjadi Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI).

Sehubungan itu, semua pihak terutamanya pihak majikan seharusnya membantu kerajaan dlam menanggani isu ini dengan memberikan yang terbaik kepada pekerja mereka agar tidak timbul masaalah-masaalah lain yg melibatkan orang ramai,kerajaan dan negara.


Bagi Sektor perladangan, Migrant Workers Services Centre (Malaysia) dan IUF akan bekerjasama dgn Kesatuan Pekerja Ladang NUPW untuk memastikan semua pekerja warga asing di negara ini menyertai Kesatuan NUPW. usaha berterusan ini akan terus dibuat dan kerjasama daripada pihak majikan amat diharapkan.

No comments:

Post a Comment